Underhållsabetet kommer att pågå i 1-2 veckor, tack för din förståelse.

Händer håller i sedlar
Gult trähus på gata under hösten

Dyrast stämpelskatt i Danderyd

Stämpelskatten gör det dyrare att flytta och ökar i takt med småhuspriserna. Men trots att priserna har ökat kraftigt genom åren har skattesatsen varit oförändrad sedan 1985. En ny rapport från Villaägarna visar att köpare av småhus till medelpris i Danderyd fick betala högst stämpelskatt under 2019.

En privatperson som köper ett småhus måste betala 1,5 % på huspriset i stämpelskatt vid lagfart. Behöver köparen nya pantbrev som säkerhet för lån tillkommer 2 % på inteckningsbeloppet i stämpelskatt. Procentsatsen för lagfart har varit oförändrad sedan 1979 och för pantbrev sedan 1985.

Förra året kostade ett småhus i Danderyd i snitt 11 209 000 kronor enligt SCB. Om köparen behövde nya pantbrev till ett belopp som motsvarade halva huspriset blev stämpelskatten sammanlagt 280 225 kronor, 168 135 kronor för lagfarten och 112 090 kronor för ny inteckning.

- Stämpelskatten har blivit en stor kostnad för köparen. Trots att småhuspriserna har ökat med drygt 800 procent sedan 1985 har skattesatsen inte justerats. En halvering av stämpelskatten skulle vara en välkommen satsning för att förbättra rörligheten på bostadsmarknaden, säger Lena Södersten, förbundsjurist på Villaägarnas Riksförbund.

Intäkterna från stämpelskatten har ökat kraftigt över tid. 1985 drog stämpelskatten in knappt 2 miljarder kronor till statskassan. 2021 beräknas stämpelskatten ge 13,2 miljarder kronor för att 2023 vara uppe i 15,4 miljarder kronor.

- Stämpelskatten har gått under radarn och blivit en riktig kassako. Slopad uppskovsränta nästa år kommer att bidra till ett mer effektivt utnyttjat bostadsbestånd, men Sverige har höga flyttskatter och nu är det dags att sänka stämpelskatten, säger Lena Södersten.

Tabell: 10 kommuner i landet med högst stämpelskatt 2019

tabell_stämpelskatt.png

Tabellen bygger på att köparen behöver ta ut nya inteckningar motsvarande halva köpeskillingen för att kunna belåna det nya huset och SCB:s statistik över genomsnittliga priser för småhus per kommun 2019. I rapporten finns denna tabell för alla kommuner länsvis.

Rapport

Rapporten om stämpelskatten och tabeller för alla län och kommuner finner du här:

Rapport stämpelskatt

Lena Södersten
Förbundsjurist, Villaägarnas Riksförbund

Håkan Larsson
Samhällspolitisk chef, Villaägarnas Riksförbund

Funderar du över något?

Som medlem i Villaägarna får du bland annat fri tillgång till Sveriges mest kompletta expertrådgivning.

Funderar du över något?