Det är många som hör av sig till rådgivningen. Därför har vi längre svarstider än vanligt. Vi hoppas du har överseende.

Vi har fått många frågor till rådgivningen under den senaste tiden. Det kan därför ta längre tid än normalt att få svar. Vi ber om ursäkt för dröjsmålet och hoppas att du har överseende.

Dags att välja leverantör för fibertjänster

När installatören tagit med sig det sista av verktygen, stängt dörren och önskat dig lycka till återstår bara en sak. Att hitta en leverantör som kan ge dig innehåll och tjänster – bredband, tv och telefoni – som gör att du känner att det varit mödan värt att skaffa fiber.

Fiberanslutningen kan användas för tre saker: bredband, tv och telefon. En del leverantörer erbjuder bara internetuppkoppling, andra har även telefoni och tv.

Till att börja med kanske du bara vill komma igång och surfa snabbt, men tänk gärna lite långsiktigt. Det är oftast smidigare att köpa till ytterligare tjänster via en befintlig leverantör än att byta till en annan den dagen du kanske kommer på att du vill ha ett tv-kanalspaket också.

Alla företag som levererar nättjänster har en funktion på sin webbsida där du enkelt kan ta reda på om de går att få där du bor. Om du är ansluten till ett så kallat stadsnät, ett kommunägt fibernät, finns ofta alla tillgängliga innehållsleverantörer listade hos dem.

Skriv ner dina behov

Även om det kan förefalla vara en djungel av erbjudanden, paket och enstaka tjänster behöver det inte vara svårt att hitta i den. Utgå från förteckningen över leverantörer som fibernätsägaren har på sin webbsida.

Nyckeln ligger sedan i att du från början bestämmer dig för vilka funktioner och vilket innehåll du behöver. Skriv ner detta och vik aldrig från listan när du jämför erbjudanden. Det du ska notera är vilken hastighet på bredband du behöver, vilka tv-kanaler du vill titta på, hur du använder telefon och hur du tror att ditt behov av support är.  

1 Hur snabb bredbandsanslutning behöver du?

Det finns inget allomfattande svar på vilken hastighet var och en behöver. Men för vanlig användning där flera personer samtidigt exempelvis ska kunna titta på film och spela onlinespel är det en god idé att välja en hastighet på 100 Mbit/sekund. 

Leverantörerna uppger alltid två hastigheter. Den ena talar om hur snabbt det går att föra över information från internet till din dator ("nedströms"). Den andra anger hastigheten åt andra hållet, alltså överföringen från din dator ut till internet ("uppströms"). Den är mest intressant om du använder molntjänster, som till exempel backup, eller om du har någon form av server hemma eller om du spelar onlinespel.

Och även om du väljer en hög hastighet så är det inte säkert att du kan nyttja den. Om du har trådlöst wifi så krävs det att din router klarar av att tillgodogöra dig den. Det är inte heller en självklarhet att alla enheter och kablar i hushållet kan hantera 1 000 Mbit/sekund. 

De olika tjänsteleverantörerna erbjuder oftast ungefär samma utbud av hastigheter.

2 Vilka tv-kanaler vill du titta på? 

Leverantörerna erbjuder som regel färdiga paket med tv-kanaler. Dessa kan sedan kompletteras med enstaka kanaler. Det senare blir ofta tämligen dyrt samtidigt som du också löper en risk att betala för sådant du inte är intresserad av. När du väljer leverantör kan det därför vara bra att jämföra kanalpaket och välja den som har ett kanalpaket som passar dig.

Om du vill ha tv-apparater i flera rum behöver du också flera mottagningsboxar, vilket innebär en högre månadsavgift och möjligen en engångskostnad. Kontrollera!

3 Telefoni – hur mycket ringer du? 

Telefoni är det tredje benet. Den skiljer sig inte från traditionell telefoni och du kan använda samma telefon som tidigare. Nackdelen är att du blir utan telefon vid strömavbrott.

Själva funktionen är tämligen okomplicerad och istället är det prissättningen som kan skapa lite huvudbry. Ska du betala en högre månadsavgift för att få ett lägre samtalspris – och hur mycket måste du i så fall ringa för att tjäna på det?

4 Vilket behov av support har du?

Support är något som skiljer aktörerna åt tämligen kraftigt. Kolla på tillgängligheten och genom vilka kanaler de erbjuder support. Kan du ringa dem mitt i natten? Är du garanterad svar inom en viss tid om du mejlar en fråga?

Triple play – allt i ett paket

Somliga leverantörer kan leverera alla tre delar, bredband, tv och telefon, som ett paket. Det kallas ofta Triple play. Det finns inga generella fördelar med det bortsett från att du får allt på en faktura.

Möjligen kan det också bli aningen billigare men det är långt ifrån någon naturlag. Nackdelen är förstås att du inte får samma frihet att välja tjänster utifrån just dina behov och önskemål.

Avtalstid och uppsägningstid

Oavsett hur och vad du väljer behöver du titta på avtalstider och uppsägningstider. Många operatörer erbjuder anslutning utan bindningstid, men de kan ändå ha en uppsägningstid.

Ibland har leverantören erbjudande om billig installation om du binder upp dig på ett abonnemang. Räkna noga på om det är värt det.

Jämför priserna på rätt sätt

Många leverantörer har förmånliga ingångserbjudanden. Till exempel kan du få ett antal månader gratis eller till lågt pris. Men stirra dig inte blind på månadasavgiften. Andra kostnader kan tillkomma, såsom startaavgift eller anslutningskostnad. I vissa avtal ingår router eller annan hårdvara på köpet, liksom antivirusprogram. Det kan också tillkomma administrativa kostnader.

Tänk också på att priset för abonnemanget kan ändras efter det att du tecknat avtal. Månadskostnaden kan till exempel justerats upp. Då är det bra om bindningstiden inte är alltför lång.

Gör din behovsinventering

  • Bredband - Hur hög hastighet behöver jag?
  • Tv - vilka kanaler vill jag kunna se? Tv-apparater i flera rum?
  • Telefoni - hur mycket ringer jag?
  • Support - hur tillgänglig support behöver jag?
  • Vad vill jag ha för bindningstid?
  • Hur mycket får det kosta?