Julklappar på nätet – vad gäller?

Vilka rättigheter har du egentligen när du handlar på nätet jämfört med när du köper dina paket i en vanlig butik?

Julklappshandeln på nätet ökar för varje år. Det är i första hand de yngre konsumenterna som driver på näthandeln, uppväxta i digitaliseringens tidevarv och hög i grad påverkade av den reklam som publiceras på social media. Det är en utveckling som många experter tror kommer fortsätta i en rasande fart och inom en snar framtid helt förändra julhandeln.

Men vilka rättigheter har du egentligen när du handlar på nätet jämfört med när du köper dina paket i en vanlig butik?

Vi tog en pratstund med Anton Persson som är jurist på Villaägarna för att se vad lagboken säger.

- Om du köper dina julklappar i en vanlig affär är det konsumentköplagen som gäller och den ger dig ingen rätt att byta eller kräva tillbaka pengarna bara för att du inte vill ha julklappen. Men i de flesta fall brukar det ju gå bra att byta ändå eftersom de flesta butiker har öppet köp. Det innebär att när du handlar ingår du ett avtal med butiken som ger dig den rättigheten, ofta vill säljaren ha en kvitto som bevis på att du har köpt varan där, säger Anton.

Att handla julklappar på nätet kan för den som är ovan kanske verka lite vanskligt, det går ju trots allt inte att fysiskt känna, prova och undersöka det man tänker köpa. Men faktum är att du enligt lagen har större rättigheter att ångra ditt köp när du handlar på nätet.

- När du handlar på nätet har du enligt den så kallade distansavtalslagen alltid rätt att ångra ditt köp i två veckor räknat från dagen du tog emot varan. Du behöver heller aldrig uppge någon anledning till varför du ångrar dig. När du har meddelat företaget att du har ångrat dig är du inte längre bunden av avtalet att köpa varan. Du behöver därför inte betala för den, men självklart har företaget då rätt att få tillbaka varan i det skick som den levererades i, säger Anton.

- Bra att veta är att ett företag aldrig kan ge dig en kortare ångerfrist än 14 dagar när du handlar klappar på nätet, däremot kan de medge en längre tid, vilket inte är helt ovanligt i jultider avslutar Anton.

Om julklappen är trasig

Skulle det visa sig att det är fel på din julklapp, exempelvis om kaffekokaren du fick var trasig har du omfattande rättigheter som konsument. Om ett fel visar sig inom sex månader och får antas ha funnits där från början – och företaget inte kan bevisa att det är du som har orsakat felet har du rätt att byta varan eller få pengarna tillbaka.

Det är alltid företaget som ansvarar för fel som fanns på varan när den köptes eller när den levererades. Men efter sex månader går bevisbördan över på dig, och det är du som måste bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan. Företaget är aldrig ansvarigt för fel som kunden har orsakat, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du har vanvårdat varan.

Vänta inte för länge

Du måste alltid reklamera den felaktiga varan inom skälig tid efter det du upptäckte felet. Reklamation betyder att du meddelar företaget om felet och varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du har upptäckt felet har du alltid reklamerat i rätt tid. När tre år gått från det att du tog emot varan har du förlorat din reklamationsrätt.

Kom ihåg att en butik kan aldrig ge dig sämre villkor än dem du har rätt till enligt lagen. Butiken får exempelvis inte säga att julklappen inte får lämnas tillbaka om du upptäcker att det är något fel på den.

Det finns alltså gott hopp om att byta eller få pengarna tillbaka om du inte vill ha julklappen som du fick på julafton – och du har alltid rätt att byta en julklapp som var trasig från början. Vänta inte för länge bara.

  • Distansavtalslagen även är tillämplig när du köper från en postorderkatalog.