Betala med kreditkort vid dator
Bruna paket med röda etiketter
Pappa och barn öppnar julklappar framför julgran
Pappa och barn öppnar julklappar framför julgran

Tänker du köpa julklapparnätet?

Julklappshandeln på nätet ökar varje år. Och i pandemitider lär den slå rekord. Men vilka rättigheter har du egentligen när du handlar på nätet jämfört med när du köper dina paket i en vanlig butik?

- Om du köper dina julklappar i en vanlig affär är konsumentköplagen tillämplig och den ger dig inte rätt att byta eller kräva pengarna tillbaka bara för att du inte vill ha din julklapp. Men i de flesta fall brukar det ju gå bra att byta ändå eftersom de flesta butiker har ”öppet köp” på sina varor. Säljaren vill då ofta att du uppvisar ett kvitto som bevis på köpet, säger Anton Persson, förbundsjurist på Villaägarna.

Större rätt att ångra dig vid näthandel

Att handla julklappar på nätet kan för dig som är ovan kanske kännas osäkert. Det går ju trots allt inte att fysiskt känna, prova och undersöka det du tänker köpa. Men faktum är att du enligt lag har större rättigheter att ångra ett köp när du handlar på nätet.

- När du handlar på nätet har du, enligt den så kallade distansavtalslagen, som huvudregel rätt att ångra ditt köp upp till 14 dagar, räknat från dagen då du tog emot varan. Och du behöver inte uppge orsaken till att du ångrat dig. Efter att du har meddelat företaget om att du har ångrat dig är du heller inte längre bunden av avtalet. Du behöver därför inte betala för varan, men självklart har företaget rätt att få tillbaka varan i det skick som den levererades, säger Anton Persson.

Nätbutiken kan dock aldrig ge dig en kortare ångerfrist än 14 dagar när du handlar klappar på nätet. Däremot kan butiken medge en längre tid, vilket inte är helt ovanligt i jultider.

Företaget ansvarar för ursprungliga fel

Skulle det visa sig att det är fel på din julklapp, exempelvis om kaffebryggaren du fick var trasig, har du omfattande rättigheter som konsument. Om ett fel visar sig inom sex månader och som kan antas ha funnits där från början samt om företaget inte kan bevisa att det är du som har orsakat felet, har du rätt att byta varan eller få pengarna tillbaka.

Det är alltid företaget som ansvarar för fel på vara som fanns när den köptes eller när den levererades. Efter sex månader går emellertid bevisbördan över på dig, och det är du som måste bevisa ett ursprungligt fel på varan.

- Företaget är däremot aldrig ansvarigt för fel som kunden har orsakat själv, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du har vanvårdat varan, säger Anton Persson.

Reklamera så fort som möjligt

Även om lagen ger dig rätt att reklamera en felaktig vara, måste du alltid reklamera inom skälig tid från det att du upptäckt det aktuella felet. För att en reklamation ska vara rättsligt relevant måste du meddela företaget om felet och varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter att du har upptäckt felet anses du alltid ha reklamerat i rätt tid. När tre år gått från dagen då du tog emot varan har du förlorat din reklamationsrätt, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse från näringsidkaren.

Konsumentlagstiftning är tvingande till fördel för konsumenten. En butik kan med andra ord aldrig ge dig sämre villkor än som framgår av lag.

- Butiken får exempelvis inte säga att julklappen inte får lämnas tillbaka om du upptäcker att det är något fel på den och om du har reklamerat varan inom rätt tid. Det finns alltså hopp om att byta eller få pengarna tillbaka om du inte vill ha julklappen som du fick på julafton. Du har också alltid rätt att byta en julklapp som var trasig från början. Vänta inte för länge bara, säger Anton Persson.

Distansavtalslagen är även tillämplig när du köper varor från en postorderkatalog.

Ångerrätten vid näthandel gäller inte när du handlat:  

  • en specialtillverkad vara som har tillverkats utifrån din beskrivning
  • en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal, till exempel vissa typer av livsmedel
  • varor som med bruten försegling inte kan återlämnas på grund av hälso-eller hygienskäl, till exempel underkläder
  • lösnummer av tidning eller tidskrift
  • livsmedel, till exempel regelbunden leverans av matkassar

Källa: hallakonsument.se

Funderar du över något?

Som medlem i Villaägarna får du bland annat fri tillgång till Sveriges mest kompletta expertrådgivning.

Funderar du över något?

Som medlem i Villaägarna får du bland annat fri tillgång till Sveriges mest kompletta expertrådgivning.