Underhållsabetet kommer att pågå i 1-2 veckor, tack för din förståelse.

Elbil laddas

Hur är det att äga elbil

30 procent av alla nya bilar som såldes i fjol i Sverige var eldrivna och i december 2020 valde hälften av alla nybilskunder att köpa laddbar bil. Men hur är det egentligen att äga elbil?

Vid utgången av 2019 passerade vi 100 000 laddbara fordon i Sverige. Ett år senare var antalet 187 000. Att elbil har etablerat sig i Sverige på allvar är det ingen tvekan om. Vi ställer om, tar till oss det nya och vill bidra till att minska koldioxidutsläppen. Sveriges mål är 70 procent koldioxidreduktion från transportsektorn innan 2030. Med rätt förutsättningar som förbättrad laddinfrastruktur, laddkapacitet och statliga subventioner i tillägg till att elbilarna ständigt blir bättre, ser framtiden ljus ut. 

Effektivt och lönsamt med elbil

Hannes Norrgren i Göteborg har två mil till jobbet och laddmöjligheter både hemma och på arbetsplatsen. Med andra ord perfekta förutsättningar för ett smidigt liv med elbil. Han kör både en laddhybrid och en ren elbil, men det är elbilen han helst väljer när han åker iväg på morgonen. 

Hannes Norrgren är vd på Humphree, ett högteknologiskt bolag. Vid kontoret finns tio laddpunkter tillgängliga för anställda och besökare att ladda vid. Så valet av transportmedel föll sig naturligt.   

- Att köra på el är effektivt och lönsamt, du slipper tanka och det är nästan aldrig strul med en eldriven bil. Ett smidigare liv helt enkelt, säger Hannes Norrgren. 

Bättre än hybriden

Hannes Norrgren är en relativt färsk elbilsägare, han har haft sin BMW i3 i sex månader. Hybriden, en Volvo V90, har han ägt i 1,5 år. Jämfört med hybriden är elbilen helt klart att föredra, tycker han. 

- När jag sätter mig i hybriden känns den onödigt tung och gammaldags, jämfört med den lilla elbilen som tyst och smidigt tar mig dit jag ska. Ibland undrar jag varför jag inte köpte elbil tidigare, säger Hannes Norrgren. 

Elbil som tjänstebil

Hemma har familjen sin dubbla laddbox monterad på stolpe utanför villan.

- I början hade jag inte laddare hemma, men eftersom jag laddar på jobbet funkade det ändå. Det är en del saker att sätta sig in i, så som lastbalansering då laddboxen konfigureras med husets huvudsäkring. Kör du tjänstebil kan det vara bra att läsa på om hur det fungerar och vem som betalar vad, säger Hannes Norrgren. 

Mot starkare batterikapacitet

Har du, som Hannes Norrgren, möjlighet att ladda både hemma och på jobbet täcker det laddbehovet i vardagen väl.

 - Både på mitt jobb och i mitt hem väljer jag elbil och intelligent laddinfrastruktur för att jag har ett starkt intresse av när teknologi, affär och samhällsnytta sammanfaller. Min uppfattning är att det är precis där en investering i laddbara bilar, decentraliserad elproduktion, energilagring och en uppkopplad smart laddning, befinner sig nu, säger Hannes Norrgren.

Han tror att det inom kort kommer bli mer naturligt att välja elbil, också på de längre körningarna.

- Utvecklingen går ju mot att det blir större och starkare batterikapacitet i de nya elbilarna som kommer framöver, säger Hannes Norrgren.

Bidrag för att ladda hemma

Vid årsskiftet kom dessutom ett nytt och mer tillgängligt statligt stöd som tog över efter ladda-hemma-stödet. Det är uppbyggt på samma sätt som RUT- och ROT-avdraget och innebär att du får skatteavdraget direkt på fakturan. Det betyder att upp till 50 procent av kostnaderna för installation och hårdvara dras bort som skattereduktion, dock max 50 000 kronor, förutsatt att du har utrymme och är berättigad skatteavdraget. Avdraget gäller per person och år. Det innebär att om ni är två som står som ägare på huset så har ni båda möjlighet att ta del av skattereduktionen. 

Tips när du ska välja laddbox

Det går snabbare och är alltid tryggare och säkrare att ladda elbilen via en laddbox än via ett vanligt eluttag.

Bild Lasse Ejeklint (1).jpg
Lasse Ejeklint, klimatcoach på Vattenfall, ger följande tips:

  • Välj en laddbox på 11 kW så laddar du upp till 6 mil per timme och är framtidssäkrad för de bilar som har stor batterikapacitet.
  • Välj en box med lastbalansering. Det innebär att bilens laddning styrs utifrån vilken ledig kapacitet som finns i ditt hus. När huset förbrukar mycket el begränsas elbilsladdningen och när husets elanvändning minskar, ökar laddningen av bilen.
  • Se till att du har möjlighet att schemalägga laddningen av elbilen. Det är speciellt viktigt om ditt nätbolag har en så kallad effekttariff i stället för att du har en nätkostnad som baseras på huvudsäkringens storlek.
  • Välj en laddbox som tål regn och rusk.
  • Välj en leverantör som erbjuder service dygnet runt. Det är alltid bra om oturen är framme.

Foto på Lasse Ejeklint och elbilsladdare till vänster: Vattenfall

Läs mer om elbilar och laddning

Med Vattenfalls kunskapshubb kan du få mer information kring hur det fungerar med elbilar och laddning. Läs mer här.

Funderar du över något?

Som medlem i Villaägarna får du bland annat fri tillgång till Sveriges mest kompletta expertrådgivning.

Funderar du över något?

Som medlem i Villaägarna får du bland annat fri tillgång till Sveriges mest kompletta expertrådgivning.