Är det värt att köpa elbil?

Idag rullar cirka 95 000 elbilar på landets vägar. Inga utsläpp och låg driftkostnad lockar nya köpare. Men inköpspriset är högt och räckvidden oftast lägre jämfört med traditionella bilar, speciellt när det är kallt ute.

Försäljningsstatistiken talar sitt tydliga språk. Elbilarna säljer som smör. Förra året ökade försäljningen med 478 procent jämfört med året innan. Det är visserligen en ökning från låga nivåer och det handlar om små volymer jämfört med övrig bilförsäljning, men prognoserna pekar spikrakt uppåt. Blickar vi utanför landets gränser drar utvecklingen åt samma håll. I EU ökade försäljningen under förra året med 47 procent, och i USA var ökningen 81 procent.

Elbilen tycks alltså ha framtiden för sig. Men hur står det till med lönsamheten?

Subventioner räcker en bit på vägen

De flesta känner nog till att elbilen har lägre driftkostnad än vanliga bilar. Det beror naturligtvis på att el är billigare än andra drivmedel. Men en elbil är fortfarande betydligt dyrare än en motsvarande bensindriven bil, vilket gör det svårt att motivera kostnaden av ekonomiska skäl. På sikt blir elbilen visserligen mer lönsam på grund av att driftkostnaden är lägre, och så har vi regeringens så kallade bonus malus – system som gynnar nya fordon med låga utsläpp av koldioxid. Köper du en ny elbil får du exempelvis tillbaka 60 000 kronor av staten och du behöver bara betala 360 kronor i fordonskatt per år. Det är också billigare att serva elbilen. Men subventionerna och den lägre driftkostnaden räcker bara en bit på vägen. Att köpa elbil är på kort sikt betydligt dyrare än en jämförbar bensindriven bil. Dessutom är bilförsäkringen högre och du kan också behöva installera en laddstation för omkring 10 000 kronor om du vill ladda hemma. Den här kostnaden kan dock halveras om du ansöker om bidrag från Naturvårdsverket. Bidraget täcker hälften av dina kostnader upp till 10 000 kronor.

Osäkert andrahandsvärde

Det finns också en del frågetecken kring elbilens andrahandsvärde. Sannolikt är värdet högre jämfört med en motsvarande bensindriven bil, men hur mycket är svårt att säga eftersom andrahandsmarknaden är ny. En annan faktor som du behöver ta med i beräkningen är att framtidens elbilar kommer bli billigare och få längre räckvidd, vilket i sin tur kan trycka ner andrahandsvärdet på dagens elbilar.

Kyla minskar räckvidden

Elbilarnas tekniska utveckling rusar i takt med den ökade konkurrensen. Men trots utvecklingen brottas en del elbilar med räckvidden. Det vill säga hur långt du kan köra innan bilen måste laddas igen. Problemet blir uppenbart när termometern börjar krypa ner och förbi nollan. Enligt en studie genomförd av American Automobile Association minskade testbilarnas körsträcka med 41 procent vid 6 minusgrader. Boven i dramat var bilarnas klimatanläggning som förbrukade mycket av batteriets energi för att värma upp och bibehålla värmen i kupéutrymmet.

Det finns alltså både för - och nackdelar med elbilar. I slutändan måste man fråga sig själv om det är värt att köpa en elbil.

Källa: Uppsala Nya Tidning, Mest Motor, Teknikens Värld, Ny Teknik, Elbilsstatistik