Rost påverkar bilars krocksäkerhet

Rost i bilars krockbalkar försämrar krocksäkerheten. Det visar världens första officiella EuroNCAP-krocktest av begagnade och rostiga bilar, gjort av Villaägarna och Folksam.

Två begagnade bilar har testats enligt samma testprotokoll som EuroNCAP använde sig av när bilmodellerna var nya. Till följd av rosten deformeras inte bilen så som det är tänkt och förmågan att fånga upp krockkrafter försämras.

Testet utfördes på VW Golf generation V (2004-2008) och Mazda 6 generation I (2003-2008) – men det inte handlar om varumärke utan om problem som finns på många andra bilar med allvarlig rost i krockbalkar, säger Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarna, som anlitade det engelska krocklaboratoriet Thatcham för att utföra testet.

Skillnader i krockresultat

Båda bilarna fick sämre resultat i EuroNCAP-krocktestet. Skillnaden var betydande för Mazda, men marginell för VW Golf. På Mazdan slog krockdockan först i rattairbagen och sedan kastades dockan tillbaka och slog kraftigt i huvudet i stolpen mellan dörrarna på bilen. Detta säkerhetsproblem tillkommer utöver EuroNCAP-bedömningen. När Mazdan var ny slog krockdockan i nackstödet. 

För VW Golf sänktes betyget enligt EuroNCAP:s femgradiga betygsskala från en svag femma (33 poäng) när bilen var ny till en stark fyra (32 poäng). Men skillnaden i krocksäkerhet var marginell med endast en poängs skillnad. Däremot försämrades Mazda 6 krocksäkerheten betydligt mycket mer. Betyget sänktes från en svag fyra (26 poäng) när bilen var ny, till en svag trea (18 poäng).

Bilar beter sig olika

Men det är inte säkert att en annan begagnad Mazda 6 med allvarliga rostskador, hade betett sig på samma sätt i  krocktestet. Allt beror på var rosten sitter. Samtidigt går det inte heller att utesluta att andra negativa och okontrollerade krockeffekter kunna inträffa, jämfört med när bilen var ny.

Krockdockan slår huvudet i B-stolpen

Efter att ha slagit i rattairbagen, kastas förarkrockdockan tillbaka (rebound) och slår kraftigt i huvudet i stolpen mellan dörrarna på bilen, (B-stolpen). Vid EuroNCAP:s bedömning tar man dock inte hänsyn till detta. När Mazda 6 var ny, hade det här ingen betydelse, då förarkrockdockans huvud vid återstudsen slog i nackstödet. Men på den begagnade bilen, får krockförloppet en helt annan utveckling. Till följd av kraftiga deformationer, viker sig förarstolen mot sidorutan och B-stolpen och krockdockan slår i huvudet.

Bilen är oftast den näst största hushållsutgiften efter boendet. Reparationskostnaderna för ett dåligt rostskydd kan gräva djupa hål i fickorna och kan även förkorta livslängden på en bil. Villaägarna undersökte 2015 och 2016 rostskyddet på nya bilar och då väcktes tanken om hur rost påverkar krockskyddet på bilar.

- När krocktester utförs på olika håll i världen, görs dessa på nya bilar. Men de flesta köper inte en ny bil utan en begagnad bil. Då är det också intressant att få veta om krocksäkerheten kan påverkas av rost, säger Ulf Stenberg.

Euro NCAP

Förkortningen står för European New Car Assessment Programme, är ett trafiksäkerhetsamarbete mellan några av Europas stater, däribland Sverige, biltillverkare och frivilliga organisationer. Målet är en säkrare trafikmiljö, liksom färre personskador i samband med olyckor. Det praktiska arbetet består i princip av krocktest med olika former av simulerade olyckor.

EuroNCAPs betygskala:

  • 5 stjärnor - 33-37 poäng 
  • 4 stjärnor - 25-32 poäng 
  • 3 stjärnor - 17-24 poäng
  • 2 stjärnor - 9-16 poäng 
  • 1 stjärna - 0-8 poäng

Volkswagen Golf

  • Ny - 5 stjärnor
  • Begagnad och rostig - 4 stjärnor

Mazda 6

  • Ny - 4 stjärnor
  • Begagnad och rostig - 3 stjärnor

Tipsa oss om produkter att granska

Villaägarna granskar sånt som funkar mindre väl, inte alls eller har bristande hållbarhet. Tack vare vårt arbete kan du spara pengar, slippa besvär och göra tryggare val. Tipsa om produkter och tjänster att granska på
produktgranskning@villaagarna.se