Det är många som hör av sig till rådgivningen. Därför har vi längre svarstider än vanligt. Vi hoppas du har överseende.

Vi har fått många frågor till rådgivningen under den senaste tiden. Det kan därför ta längre tid än normalt att få svar. Vi ber om ursäkt för dröjsmålet och hoppas att du har överseende.

Krocktester berättar inte allt om hur säker en bil är

Krocktester ger bra insikter om hur en bil beter sig under vissa omständigheter. Det visar inte minst Villaägarnas och Folksams unika EuroNCAPkrocktest av två begagnade och rostiga bilar. Testet visade att allvarlig rost i krockbalkarna försämrade krocksäkerheten. Men kontrollerade modellkrockar är en sak – krockar ute i verkligenheten är en annan.

Krocktester simulerar en begränsad del av verkligheten

Det finns en mängd faktorer som man inte tar hänsyn till vid krocktester. I EuroNCAPkrocktester tas exempelvis inte hänsyn till återstuds (rebound), vilket innebär att krockdockornas huvuden slungas fram och därefter bakåt och kan slå in i bilens inredningsdetaljer. I en verklig olycka har också en bils vikt stor betydelse för hur säker bilen är, men det kommer inte fram ordentligt i krocktester. Tyngre bilar är generellt säkrare i verkliga olyckor än lättare bilar.
EuroNCAP har inte heller mätgivare på krockdockornas fötter och använder inte kvinnliga krockdockor förutom i ett test. Detta trots att kvinnor inte drabbas på samma sätt som män vid en krock. Men oavsett vilken krockdocka man använder så beter sig krockdockorna vid en krock inte exakt likadant som en människa.

Tyngre bilar är generellt säkrare i verkliga olyckor än lättare bilar

EuroNCAP tester mäter inte heller hastighetsgränserna för när kupén kollapsar, utan använder sig av på förhand fastställda hastigheter. Två bilar som krockas enligt EuroNCAP:s mall kan med andra ord båda klara av standardfrontalkrocken i 64 km per timme mot en deformerbar barriär. Men den ena bilen klarar kanske inte en fem kilometer per timme högre hastighet utan att kollapsa. Samtidigt kan kanske den andra bilen utan problem klara krocken i både 70 och 75 km per timme.

Amerikanska Insurance Institute for Highway Safety, IIHS krocktestar också bilar

På andra sidan atlanten genomför man också krocktester. Deras tester är delvis desamma som EuroNCAP, men IIHS gör dessutom ett mer krävande frontalkrockprov med 25 procents överlapp av fronten mot krockbarriären i krockögonblicket (small overlap). IIHS testar till skillnad från EuroNCAP också takstyrka, så att inte taket trycks in om bilen slår runt vid till exempel en dikeskörning. Om krockdockan efter att först ha slagit i rattairbagen, återstudsar (rebound) och slår huvudet mot inredningsdetaljer som till exempel stolpen mellan dörrarna (B-stolpen), beaktas även detta av IIHS till skillnad från EuroNCAP.
Både EuroNCAP och IIHS låter krocktesta bilarna från sidan. Bilarna blir då påkörda från sidan av en krockvagn i 50 km per timme. Fast IIHS krockprov är betydligt hårdare. Deras krockvagn simulerar påkörning av en SUV, en allt vanligare biltyp. Därför är deras krockvagn högre än en normal personbil och väger 1 500 kg. EuroNCAP använder sig av en lägre krockvagn, som väger 950 kg och mer motsvarar en småbil. IIHS använder dessutom kvinnliga krockdockor vid sitt sidokollisionsprov och EuronCAP i sitt test, när bilen krockar med hela fronten mot krockbarriären.

Tipsa oss om produkter att granska

Villaägarna granskar sånt som funkar mindre väl, inte alls eller har bristande hållbarhet. Tack vare vårt arbete kan du spara pengar, slippa besvär och göra tryggare val. Tipsa om produkter och tjänster att granska på
produktgranskning@villaagarna.se