Så får du rätt mot Outl1 och andra besvärliga företag

Outl1 eller Arc E-Commerce som bolaget egentligen heter säljer värmepumpar, studsmattor, robotgräsklippare, grillar och annat på nätet. Saker som småhusägare köper. Har du tur funkar allt och du får dina produkter. Om det är fel på dem och de inte dyker upp eller du vill ångra dig, kan det dock bli besvärligt. Men det går att få rätt.

Hur företag sköter reklamationer är avgörande för att kunderna är nöjda. De flesta företag är därför noga med detta. Outl1 är dock ett företag som drar på sig kundernas missnöje när det gäller reklamationshanteringen.

Många klagande kunder

Outl1 har ett genomsnittligt kundbetyg på 1,0 på Prisjakt, 1,1 på Reco och 3,6 på Trustpilot, vilket inte är särskilt förtroendeingivande. I samma riktning talar att bolaget är kraftigt överrepresenterat bland anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden och Konsumentverket.

Anmälningar gentemot Outl1

  • 164 ärenden hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) år 2021
  • 772 ärenden hos Allmänna Reklamationsnämnden år 2014-2021
  • 240 anmälningar till Konsumentverket år 2019-2021.

En av Outl1:s missnöjda kunder är Madeleine Appelgren, journalist på medlemstidningen Villaägaren. Hon köpte en robotgräsklippare från Outl1, men ångrade köpet inom 14 dagar och skickade tillbaka gräsklipparen. När ett köp ångras, ska företaget betala tillbaka pengarna.

- Det tog över ett halvår för Outl1.se att betala igen pengarna och jag lade ner massor med tid på detta. Efter otaliga meningslösa telefonsamtal och mejl som inte besvarades så anmälde jag företaget till både Allmänna Reklamationsnämnden och Konsumentverket. Efter ett tag betalade de tillbaka en del av pengarna, men inte allt. De uppgav till Allmänna Reklamationsnämnden att ärendet var reglerat, vilket det ju inte var. Först efter ytterligare tvistande, betalade de tillbaka den sista delen. Min sämsta köpupplevelse någonsin, säger Madeleine Appelgren.

Långsam kundtjänst

Outl1 säljer produkter, som kunderna inte alla gånger anser håller måttet. Då reklamerar de och hamnar hos Outl1:s kundtjänst, som verkar ha stor betydelse för kundernas missnöje med företaget. Framför allt att det tar lång tid att få svar och att svaren ibland kan vara slarvigt formulerade, vilket kan göra det svårt att förstå vad de menar.

Var händig om du handlar på Outl1

Outl1 kan ibland misslyckas med installationen av produkterna, som kunden precis som själva produkterna kan köpa av bolaget. Då kan det dyka upp udda förslag till lösningar. Som att företaget ska skicka över reservdelar så att kunden själv kan fixa installationen. Samma sak när Outl1 har levererat en produkt som inte funkar, att de då kan föreslå att kunden ska få en reservdel och själva laga prylen.

Konsumentverket har inlett tillsyn mot Outl1

Ibland vägrar Outl1:s kundtjänst hävning eller ångerrätt på felaktiga grunder. Den bristfälliga reklamationshanteringen, har gjort Outl1 till ett av de bolag som småhusägare anmäler mest till Konsumentverket och Allmänna Reklamationsnämnden.

Konsumentverket granskar om företags marknadsföring är vilseledande eller på andra sätt otillbörlig. Likaså att företagets standardvillkor är skäliga. Företag som har brutit mot lagen kontaktas av myndigheten och får möjlighet att rätta till felen, men kommer man inte överens med företaget, kan Konsumentverket ta ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen. Myndigheten har nu inlett en tillsyn mot Outl1.

- Konsumentverket har under en längre tid erhållit ett avsevärt stort antal anmälningar mot Outl1, och vår vägledningstjänst Hallå Konsument likaså. Anmälningarna är dessutom ganska samstämmiga vilket verkar tyda på att det finns vissa brister. Konsumenternas klagomål grundas främst på bolagets bristande hantering av reklamationer. Klagomålen rör även försenade och uteblivna leveranser samt bristfälliga produkter där de är trasiga eller delar saknas, säger Adna Jetis, jurist på Konsumentverket.

Så får du rätt mot Outl1 och andra besvärliga företag

Outl1 har varit med på Allmänna Reklamationsnämndens svarta lista vid ett par tillfällen på grund av att de inte har följt nämndens beslut. Bolaget verkar dock i det stora hela följa nämndens beslut eller träffa överenskommelser med anmälarna, varefter anmälarna återkallar sina ärenden från Allmänna Reklamationsnämnden. Så anser du att Outl1 inte har gjort rätt för sig och du har goda argument för din sak, kan det vara en idé att gå vidare med en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden. Bolagets kundtjänst brukar bli betydligt mera medgörlig då.

Det är kostnadsfritt att få sin sak prövad vid Allmänna Reklamationsnämnden. Likaså kan det finnas anledning att anmäla till Konsumentverket. Det är också kostnadsfritt. Ska du ingå en överenskommelse med Outl1, när du har ett ärende vid Allmänna Reklamationsnämnden, tänk på att den ska gå ut på att Outl1 ska ha betalat till dig först, innan du drar tillbaka anmälan. Så att du har kvar en hållhake på bolaget tills de har uppfyllt punkterna i uppgörelsen.

Har du råkat i tvist med ett annat företag än Outl1 och det beter sig likadant, kan det vara idé att agera på samma sätt. Du som medlem kan även kontakta vår expertrådgivning  om du behöver hjälp att hantera ett besvärligt företag.

Funderar du över något?

Som medlem i Villaägarna får du bland annat fri tillgång till Sveriges mest kompletta expertrådgivning.

Funderar du över något?

Som medlem i Villaägarna får du bland annat fri tillgång till Sveriges mest kompletta expertrådgivning.