Vid en frontalkrock kastas man först framåt och sedan bakåt, en så kallad rebound/återstuds. Slår man då på tillbakavägen i något hårt som i krockprovet som Villaägarna och Folksam låtit göra med en rostangripen Mazda 6, finns det risk att skadas.
Riskerna för skador på grund av rebound är betydligt lägre i vissa bilar av senaste generationen, då de till skillnad från Mazda 6 generation I, har krockgardiner som löses ut vid frontalkollisioner och inte bara vid sidokollisioner. Då minskar risken för att man vid krock framifrån eller något snett framifrån, återstudsar och slår huvudet i B-stolpen efter att ha slagit i rattairbagen.
Exempel på hur en frontalutlösande krockgardin fungerar vid frontalkollision
På Volkswagen Golf, son också var med i Villaägarnas och Folksams test, slog krockdockan i huvudet i nackstödet både på den nya och på den begagnade bilen, så där blev det ingen rebound/återstuds mot B-stolpen.