Energiexperten Cecilia Reuter är Villaägarnas nya förbundsordförande

Cecilia Reuter är Villaägarnas nya förbundsordförande. Hon står för förnyelse och vill vidga synen på vad villalivet innebär. ”Villor är i dag inte bara en plats att bo. De är energiproducenter, tankstationer och trygghetsskapare i samhället”.

Den 27 maj fick Villaägarnas Riksförbund en ny styrelse. Cecilia Reuter, 49, valdes av en enhällig kongress till ny förbundsordförande. Hon har gjort raketkarriär inom Villaägarna från att ha anslutit som medlem och styrelseledamot i Nykvarns Villaägarförening 2019. Innan dess har hon haft flera ledande roller inom energibranschen och är expert på smarta energisystem.

- Det känns bra att bli vald till posten med ett starkt stöd och jag ser fram emot att ta mig an uppdraget. Jag vet att det inte kommer bli helt lätt – vi har ett tufft utgångsläge i samhället där villaägare pressas av dyra energikostnader, inflation och höga räntor. Men när det är tufft kommer jag till rätta, säger hon.

Villalivet ger trygghet i ett osäkert världsläge

Det är hennes övertygelse att villalivet inte bara är ett sätt att bo. Att människor får chans att äga sitt boende säger Reuter bidrar till stabilitet för Sverige i ett osäkert världsläge.

- Att villalivet är en attraktiv boendeform är en förutsättning för att Sverige ska rulla. Det är bra för människor att få äga någonting själv, att ha ett hem att känna trygghet och ansvar inför. Men småhus är inte bara fyra väggar och ett tak i dag. De kan vara en energiproducent, en tankstation och en matbutik.

Vi ska driva frågor som spelar roll för småhusägare och vara en rörelse där man som liten människa får komma fram

Villaägarnas Riksförbund är trots över 70 verksamma år mer relevant än någonsin menar Reuter. Framåt vill hon få organisationen att växa och bli en ännu starkare röst och samhällsaktör.

Vill höra Sveriges alla villaägare

- Vi ska driva politiska frågor som spelar roll för småhusägare i Sverige och vara en rörelse där man som liten människa får komma fram genom en slagkraftig organisation. Vi ska ta vara på alla röster och jag uppmanar villaägare, såväl medlemmar som ickemedlemmar att höra av sig och berätta vad de vill påverka.

Reuter köpte sitt första hus redan som 26-åring i Enhörna. Men förälskelsen i villalivet började långt tidigare när hon som barn ofta bodde med sin farmor i Nykvarn.

- Min farmor kom till Sverige som krigsänka med sex barn. För arvet köpte hon ett hus precis intill Alcro där hon jobbade deltid på lagret. Hon hade svårt att få ekonomin att gå ihop så hennes trädgård blev ett viktigt medel för att familjen skulle mättas. Hon odlade så mycket hon kunde. Det var potatis, jordgubbar, bär och frukter, minns Reuter och fortsätter:

”Finns kraft i att föra talan tillsammans”

- Det lämnade ett starkt intryck i mig, hur viktigt det är att få äga sitt boende och ha sin egen lilla plats på jorden. Att kunna rå sig själv och ha möjlighet till självförsörjning är frihet för mig.

Idag bor hon i Tierp och husvalet har präglats av barndomen med farmor i Nykvarn. I trädgården odlas det ordentligt och villan har utrustats med trygga energi- och vattenlösningar.

- Mitt hem är min borg som ger mig förutsättningar att agera och verka i samhället. Det är värt att värna om och strida för – och det gör man bäst tillsammans. Det finns enorm kraft i att föra talan som grupp. Det är en av anledningarna till att jag blev en del av Villaägarna.

Villaägarnas nya förbundsstyrelse

Cecilia Reuter, förbundsordförande

Caroline Szyber, vice förbundsordförande

Gunnar Bröms, styrelseledamot

Björn Dahlberg, styrelseledamot

Annette Lahti, styrelseledamot

Marcus Nygren, styrelseledamot

Bjarne Pettersson, styrelseledamot

Ulf Sterne, styrelseledamot

Jonas Åskag, styrelseledamot

Funderar du över något?

Som medlem i Villaägarna får du bland annat fri tillgång till Sveriges mest kompletta expertrådgivning.

Funderar du över något?