Steg för steg – så lagar du sprickor i asfalten

Har asfalten på din uppfart fått mindre hål eller sprickor? Det är inget ovanligt problem, men enklare att lösa än du tror. Vår guide visar hur!

Så kallade potthål eller sprickor i asfalten på uppfarten uppstår oftast på grund av stående vatten, växtlighet, punktbelastning, temperaturskiftningar eller bristfälligt underarbete. Har du större skador behöver du kontakta en firma som kan applicera varm asfalt på större ytor. Men mindre skador i asfalten kan du faktiskt laga på egen hand, med rätt förberedelser och enkla verktyg. Resultatet blir en jämnare och mer tålig yta – och en snygg uppfart.

Så gör du – steg för steg

Ska du laga ett mindre så kallat potthål i asfalten? Då kan du hoppa direkt till tredje steget. Är det däremot en mindre spricka som ska lagas behöver du börja med första punkten för att vara säker på att lagningen håller.

1Markera sprickan

Markera sprickan och var reparationen ska ske, särskilt om du ska skära eller bila upp asfalten. Använd krita, maskeringstejp eller markörspray.

2Skär upp skåran och gör urtaget

Använd en vinkelslip med kapskiva för sten eller betong. Du kan även använda exempelvis slägga, spett, stämjärn eller stålkilar för att bila upp asfalten.

  • Använd alltid skyddshandskar, skyddsglasögon och hörselskydd. Vinkelslipar är kraftfulla verktyg som kan sprätta iväg partiklar i hög hastighet.
  • Skär längs markeringen för att skapa en jämn skåra, 2–5 cm bred och 2–3 cm djup, beroende på skadans omfattning.
  • Håll verktyget stadigt med båda händerna och arbeta lugnt och metodiskt. Undvik att trycka hårt – låt verktyget göra jobbet.

3Rengör hålet eller skåran noggrant

En ren och torr yta ger bättre vidhäftning för asfaltmassan och ökar livslängden på reparationen. När du har skurit eller bilat upp asfalten är det därför viktigt att ta bort allt löst material som grus, jord, löv och smuts från hålet. Använd sopborste och eventuellt skyffel. Skölj hålet med vatten, och se till att det får torka helt innan du fortsätter.

4Applicera asfaltsprimer

Asfaltsprimer är ett flytande bindemedel som förbättrar fästningen mellan den gamla och nya asfalten. Du kan laga utan primer, men den minskar risken för att lagningen släpper – särskilt vid stora temperaturväxlingar.

  • Pensla eller spraya primer längs skårans väggar och botten.
  • Låt den dra in i några minuter innan du fyller på med asfaltsmassan.

5Fyll hålet med ny asfalt

Använd kall asfaltsmassa – kallas ofta för potthålsasfalt eller reparationsasfalt – som är färdig att använda direkt ur säcken och inte kräver uppvärmning. Ska inte blandas ihop med kallasfalt, en annan produkt för exempelvis applicering på källargrund.

  • Fyll hålet i omgångar om 3–5 cm och packa varje lager innan du fyller på nästa. Detta minskar risken för att lagningen sätter sig för mycket efteråt.
  • Överfyll skåran ca 1–2 cm över yt-nivån, eftersom asfaltsmassan sjunker något vid packning.

6Jämna till och packa

Packa massan noggrant med en asfaltsstamp (finns att köpa eller hyra), en träkloss eller annat tungt föremål. Ju hårdare du packar, desto bättre resultat. En jämn, fast yta minimerar risken för framtida sättningar och ökar hållbarheten. För ytterligare komprimering kan man också köra över ytan med bilen.

7Låt lagningen sätta sig

Kall asfalt är vanligtvis klar att användas direkt om du bara har personbilstrafik på uppfarten, men följ tillverkarens instruktioner för bästa resultat.

  • Undvik att köra med tyngre fordon på ytan under det första dygnet.

 

Tidsåtgång:

Total arbetstid: cirka 45 minuter till 1,5 timme, beroende på skadans omfattning, verktygens effektivitet och antal personer som utför arbetet. Låt lagningen sätta sig någon timme så är den körbar för personbil. Undvik tyngre trafik i 12–24 timmar.

Vanligaste misstagen:

  • Man rengör inte hålet ordentligt. Att lämna kvar grus, jord, vatten eller gammal asfalt är ett av de största misstagen. Det förhindrar att den nya asfalten fäster ordentligt.
  • Man fyller bara hålet utan att gräva ur runt omkring. För ett hållbart resultat bör du först skära upp och ta bort lösa kanter. Att bara slänga i asfalt i befintligt hål gör att det lossnar igen.
  • Fel väder. Kallt, vått eller fuktigt underlag förstör vidhäftningen. Bäst resultat får man i torrt väder, gärna när det är lite varmt.
  • Dålig packning. Ett vanligt fel är att inte packa asfalten ordentligt, utan använder foten, en spade eller utrustning som inte är tillräckligt tung. Det leder till sättningar och sprickor.
  • Man jämnar inte ut ytan tillräckligt. Blir lagningen för hög eller för låg i förhållande till omgivande asfalt så samlas vatten – vilket snabbt förstör jobbet.
  • Fel typ av asfalt. Kall asfalt är enklare att använda och passar för lagning av små hål, men den håller inte alltid i längden – speciellt inte vid mycket trafik eller stora hål.

 

Text Erika Bergqvist Lindvall
Foto Adobe Stock

  • Verktyg du behöver

  • Vinkelslip med kapskiva för sten
    Alternativ: slägga, spett, stämjärn eller stålkilar
  • Skyddsutrustning
  • Sopborste eller stålborste
  • Skyffel, murslev eller liknande
  • Asfaltsstamp, träkloss eller annan kompakt tyngd
    Alternativ: kör försiktigt över med bilhjul
  • Material som behövs

  • Kall asfaltmassa (kallas ofta potthålsasfalt eller reparationsasfalt och finns i säck på vanliga byggvaruhus, färdig att använda)
  • Asfaltsprimer (för bättre vidhäftning (valfritt)
  • Krita eller maskeringstejp (för att markera området)
  • Vatten (för rengöring och eventuell fuktning)
  • Ev. bindemedel eller grus (för djupare håligheter)

Tips

  • Arbeta i torrt väder och gärna vid temperaturer över +5°C.
  • Läs instruktionerna på valda produkter om hur de ska appliceras.
  • Förvara eventuell överbliven kall asfalt lufttätt för framtida smålagningar.
  • Kontrollera lagningen efter några veckor – om den satt sig för mycket kan du enkelt fylla på ett tunt lager till.