Krocktesterna av de begagnade och rostiga VW Golf generation V (2004-2008) och Mazda 6 generation I (2003-2008) gjordes i Thatchams laboratorium i England. Bedömningen skedde enligt EuroNCAP:s protokoll från när bilarna var nya och, inte enligt nuvarande strängare protokoll.
Testerna utförs på ett standardiserat sätt
Bilarna krockas på tre olika vis i EuroNCAP:s tester. En är en krock i 64 km/timmen rakt framifrån in i en deformerbar barriär, där 40 procent av fronten på bilen kolliderar med barriären. Den andra varianten är en sidokrock där en krockvagn på 950 kg körs rakt in i bilens sida med en hastighet av 50 km/timmen och den tredje är en krock i sidled i 32 km/timmen mot en styv, smal stolpe.
Vid krockprov spänns krockdockorna fast ordentligt med säkerhetsbältena. Lutningen av ryggstöd, nackstöd och avstånd till ratt, pedaler med mera ställs in på ett lämpligt sätt.
I poängsammanställningen betyder stolpprovet relativt lite. Villaägarna valde därför att vid betygsättningen använda de poäng som Mazda 6 fick när den var ny i stolpprovet.
Se filmerna från krocktesterna
Krocktest av Mazda 6
Krocktest av VW Golf
Krocktester på samma bilmodeller när de var nya.
Krocktest från när Mazdan var ny
Test av VW Golf när den var ny