Betallösningar i kris

Nästan varje dag betalar vi för varor och tjänster digitalt. Hur förberedd är du om det skulle bli kris och din digitala betallösning inte fungerar?

Förberedelser

Om ett betalningssätt eller kassasystem drabbas av avbrott kan det bli svårt att köpa mat, drivmedel och medicin. Du kan förbereda dig på olika sätt:

  • Ha god hemberedskap så att du klarar dig en vecka utan att handla mat, medicin och drivmedel
  • Ha konton i olika banker, kort från olika betalkortsleverantörer och tillgång till mobil betalningslösning, till exempel Swish
  • Ha flera alternativ till internetuppkoppling
  • Ha flera alternativ att identifiera dig elektroniskt
  • Ha en reserv av kontanter i mindre valörer hemma

Vilka betalsätt är vanligast?

Kortbetalningar är den vanligaste formen sett till antalet transaktioner men olika former av gireringar och autogireringar står för det största värdet av betalningarna.

När privatpersoner överför pengar mellan sig är idag Swish det vanligaste sättet. Swish är också en växande tjänst inom e-handeln, den fysiska handeln och tjänstesektorn.

Gemensamt för många av de digitala betalsätten är att de förutsätter en identifikationslösning, i många fall BankID.

Typer av störningar

Störningar i betaltjänster kan orsakas av problem i till exempel elförsörjning eller elektroniska kommunikationer. De kan också orsakas av en störning i specifika betalsystem, till exempel kortinlösen eller e-legitimation.

Informera dig om krisberedskap

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har många bra tips om hur du förbereder dig för kriser av olika slag. Läs mer på deras hemsida.