Husägaren Sara: ”Anlita inte Arid för omdränering

Sara Noori och hennes man Tarik köpte elektroosmotisk omdränering av företaget Arid. Dräneringen fungerar inte, och Sara är missnöjd. Hela historien kommer förmodligen att sluta i domstol.


Sara Noori framför sitt hus.

När Sara skulle beställa dränering, talade chefen på elektroosmosföretaget Arid, Björn Sundvall, sig varm för sin metod och berättade hur bra deras dränering fungerade. Man slapp gräva upp i trädgården och installationen gick mycket snabbare än normal dränering. Sedan var elektroosmotisk omdränering egentligen en mera exklusiv dränering, som mest använts till slott och andra exklusiva byggnader tidigare. Men tack vare att tekniken blivit billigare kunde nu vanliga husägare få chansen att köpa den.

Sara och Tarik beställde den elektroosmotiska omdräneringen i maj 2014. De fick sedan kontrollbox och kablar uppmonterade på väggarna.

Efter att installationen av kontrollboxen och kablarna satts upp på väggarna i källaren, upplevde Sara ingen förbättring. Hon kontaktade Arid upprepade gånger, om att de skulle komma dit och mäta fukten, men så skedde inte.

Efter ytterligare tjat kom Björn Sundvall och tittade på källaren i november 2014. Fuktmätaren visade att det var fuktigt på samma ställen som innan Arid satte dit sin elektroosmotiska omdränering. Björn Sundvall återkom senare per telefon och rekommenderade att sätta in en fläkt i källaren och att Arid skulle sköta det.

Först efter att Sara gång på gång kontaktat Arid igen, kom en annan medarbetare på Arid dit och skulle laga en spricka. Det tog kanske 15 minuter. Han kunde även sätta dit fläkten, men då ville han ha svart betalning. Det tackade Sara nej till. Hon var nu rejält trött på Arid och inte blev fukten bättre i källaren efter Arids besök.

Till slut damp ett fuktprotokoll/arbetsorder ned i hennes brevlåda i februari 2015, som visade att fuktvärdena i källaren var ok. Arid skulle ha varit och mätt i huset den 27 juni 2014. Men det går inte ihop, för då var hon och hennes man utomlands. Det visar flygbiljetterna och stämplarna i deras pass. Hennes barn som är vuxna och inte bor hemma, blev inte kontaktade om att de skulle åka och öppna dörren i huset heller.

Sara har i efterhand förstått hur det har gått till. Björn Sundvall tog fram fuktprotokollet/arbetsordern redan då Sara och hennes man beställde dräneringstjänsten av Arid och ville att Sara skulle skriva på det. Men Sara sade att hon inte kunde skriva på något fuktprotokoll/arbetsorder i förväg, innan mätningen är gjord. Efter ett tag sade dock Björn Sundvall till Saras man att de måste titta på en sak i källaren, så hennes man följde med Björn Sundvall ner i källaren. Där tog Björn Sundvall fram fuktprotokollet/arbetsordern igen och Saras man signerade då under "Arbetsorder godkännes" i tron att det hade med kontraktet att göra. Sedan har Arid fyllt i mätvärdena i efterhand på blanketten.

 



Arids sladd i Saras källare och elektroosmotisk kontrollbox.

I och med att dräneringen inte fungerade och Arid inte gjorde något åt saken, ville Sara ha tillbaka sina pengar. Men bolaget vägrade. Hon skickade därför in en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden. Sara har ingen erfarenhet av hur man ska driva juridisk process, så hon förlorade mot Arid.

Det enda i skriftlig väg om fukt, som Allmänna Reklamationsnämnden hade att gå på, var Arids fuktprotokoll/arbetsordern. Hade Sara haft en egen fuktmätning och åberopat någon av de vetenskapliga rapporter, som visar att elektroosmotisk omdränering inte fungerar, hade utgången blivit den motsatta.

Samtidigt som Sara hade sitt ärende i Allmänna Reklamationsnämnden, blev hennes mor allvarligt sjuk. Det blev en tid med mycket farande fram och tillbaka till sjukhus och vårdhem, samtidigt som hon skulle sköta sitt jobb.

- Jag är inte jurist och vet inte hur man ska skriva för att få rätt hos Allmänna Reklamationsnämnden. När jag under kaoset med min mors sjukdomstid, missade att svara på vissa saker från Allmänna Reklamationsnämnden, gjorde det inte saken bättre. Fast jag ser det som så att jag fanns där för min mor under hennes sista tid och det känns mycket värt för mig idag, säger Sara.

Sara har emellertid inte gett upp och vill fortfarande ha tillbaka sina pengar från Arid, då hon känner sig lurad. Idag har hon dragit ur sladden till den elektroosmotiska dräneringen. Den har ingen betydelse för fukten i väggarna.

- Vi tog hit ett annat bolag än Arid, som mätte och kunde konstatera att fukten är kvar i väggarna, säger Sara.

Nästa steg blir att stämma Arid i tingsrätten.

- Fast det blir inte jag som skriver till tingsrätten utan en advokatbyrå, säger Sara. Det blir bäst så.

- Det känns verkligen inte bra att ännu fler kan bli lurade att dränera om med Arid. Bara det att dräneringen inte fungerar är illa nog, men bolaget är även jättesvårt att få tag i. De är så besvärliga att ha att göra med, så en hel del missnöjda kunder ger väl upp. Folk orkar helt enkelt inte driva sin sak, säger hon.

Funderar du över något?

Som medlem i Villaägarna får du bland annat fri tillgång till Sveriges mest kompletta expertrådgivning.

Funderar du över något?

Som medlem i Villaägarna får du bland annat fri tillgång till Sveriges mest kompletta expertrådgivning.