Det är många som hör av sig till rådgivningen. Därför har vi längre svarstider än vanligt. Vi hoppas du har överseende.

Vi har fått många frågor till rådgivningen under den senaste tiden. Det kan därför ta längre tid än normalt att få svar. Vi ber om ursäkt för dröjsmålet och hoppas att du har överseende.

Hantverkaren gjorde fel - så löser du det.

Ibland blir inte hantverkarjobbet utfört som det är tänkt och du blir inte riktigt nöjd. Då brukar det räcka med att ha en dialog med hantverkaren - men vad gör du om personen inte vill rätta till felet?

Grundregeln är att inte överreagera om något blir fel. För att felet ska åtgärdas krävs ofta inte mer än ett vänligt påpekande. Ulf Stenberg, Villaägarnas chefsjurist, menar att hantverkarna är måna om sitt rykte. 

Ta gärna upp felet du upptäckt direkt när ni båda är på plats, så att båda ser vad det handlar om. I vissa fall, som vid små repor på en yta, kanske hantverkaren inte ens har sett felet.  

Skriftlig reklamation 

Om hantverkaren vägrar att rätta till felet gör man en skriftlig reklamation. Beskriv felet och be hantverkaren att komma till rätta med problemet. Ta alltid en kopia på brevet eftersom det kan vara bra att ha om ärendet fortsätter. I reklamationen kan man kräva att hantverkaren rättar till felet och prisavdrag om hantverkaren inte åtgärdar. I ett allvarligt fall kan man kräva hävning. Förlorar man pengar på grund av hantverkarens dåliga jobb, kan man även kräva skadestånd.

-Men det gäller att behålla lugnet, och hålla kontakten vid liv. Var tydlig och vänlig men inte aggresiv. Är man arg och skäller kan det bli en onödig konflikt och det kan låsa sig, menar Ulf. 

Personlig kontakt

Ibland händer det att hantverkare har flera jobb på gång samtidigt. Då kan ditt jobb stanna av om hantverkaren ägnar sig åt något annat jobb i första hand. Du ska då ska ringa upp och prata med personen i fråga. Det är inte roligt att stå med ett halvfärdigt badrum som kanske inte kan användas på veckor. Om hantverkaren inte kommer tillbaka inom rimlig tid, kan man betala för det arbete han gjort och häva resten av tjänsten. 

Förlikning

Många konflikter löser villaägare och hantverkare informellt genom förlikningar och överenskommelser. Man är kanske inte eniga om prisavdraget ska vara 3000 kronor eller 6 000 kronor. Istället för att tvista går man halva vägen var och möts på 4 500 kronor. 

Om det låst sig helt med hantverkaren kan man skriva till Allmänna Rekamationsnämnden (ARN). Man beskriver vad som hänt och hur man vill att ARN ska besluta i ärendet, exempelvis rekommendera ett prisavdrag. Nämnden låter även hantverkaren ge sin syn på saken. Det är en skriftlig handläggning där båda parter lämnar in sina inlagor. Sedan rekommenderar ARN en lösning. Om det ändå inte kommer fram till något, kan man stämma hantverkaren inför tingsrätten. 

Om felet dock gäller några tusenlappar, kan många tycka att en process vid tingsrätten inte är värt besväret.