Snart drar båtsäsongen igång

Våren närmar sig med raska steg och många sitter säkert i startgroparna i väntan på en ny båtsäsong. Det tvättas, målas, slipas och lagas lite varstans i vårt avlånga land. Det är mycket pyssel och arbete – och allt ska helst vara klart innan sjösättning.

Listan av göromål kan vara lång och det är inte alltid tiden räcker till. För att reda ut vad som bör prioriteras ringde Villaägarna upp och tog en pratstund med Lars Guditz som är redaktör och båtexpert på tidningen Praktiskt båtägande. Lars har otaliga båtsäsonger innanför flytvästen och är en båtlivsentusiast i ordets rätta bemärkelse.

- Vad du behöver förbereda innan sjösättningen varierar såklart beroende på vilken båt du har. Men tumregeln är att båten ska vara driftklar och ordentligt genomgången innan den åker i sjön. Att ge sig på att pyssla med båten i efterhand brukar i regel inte vara en bra idé. Börja med att tvätta och bottenmåla båten. Titta efter så att batterierna är laddade och att det finns olja i motorn och drevet. Provkör också alltid motorn på land. Det är väldigt skönt att ha detta gjort innan båten sjösätts, säger Lars Guditz.

Kom ihåg proppen

En självklarhet för många båtägare är att skruva igen avtappningshållet eller den så kallade dyvikan innan sjösättning. Men allt som oftast glöms detta bort.

- Det är inte ovanligt att proppen till dyvikan glöms bort och vattnet rinner rakt in i båten. I allmänhet tycker jag att det är viktigt att hålla koll på alla bordgenomförningar, kranar och se till att alla slangar är hela. Ett tips är att sitta kvar i båten en stund efter den är sjösatt. Varför inte och ta en fika och kolla att ingenting läcker, säger Lars.

Bottenmåla med rätt färg

Varje år stryks det på 700 000 liter båtbottenfärg på landets fritidsbåtar. Många av färgburkarna innehåller biocider som exempelvis koppar, zink eller bly. Biociderna är tillsatta för att skydda skrovet från påväxt av bland annat havstulpaner och alger. Men biociderna är skadliga för miljön och har därför förbjudits i många vatten. Fast inte överallt. Eftersom påväxten är högre i saltrika vatten varierar förbudet beroende var någonstans du bor. Man brukar tala om västkustfärger, ostkustfärger och biocidfria färger. Vilka bottenfärger du får användas där du bor hittar du på kemikalieinspektionens hemsida. Ofta vet också personalen i välsorterade båtaffärer vilken färg du får använda. 

Det mest kända giftet i båtbottenfärg är nog TBT som förbjöds redan 1989 på fritidsbåtar. TBT är väldigt giftigt även vid mycket låga halter både för sjölivet och människan. 

Rent skrov utan gifter

Under senare år har det dykt upp flera smarta sätt att hålla skrovet rent utan bottenfärg. Här listar vi några av dem.

  • Borsttvätt. Fungerar enligt samma principer som biltvätt. Du kör upp båten på roterande borstar. Hur lång tid det tar varierar men en båt i storleksordningen 20–25 fot tar ungefär 15 minuter. Hur stora båtar borsttvättarna klarar av varierar. På sajten båtmiljö kan du söka upp din närmaste borsttvätt.
  • Havstulpansvarningen. Påväxt av havstulpaner sker bara vid vissa tillfällen under en båtsäsong. Via en SMS-tjänst eller per mejl kan du bli meddelad när havstulpanerna börjar sätta sig i området där du har din båt. Sms: a ”havstulpan start” till nummer 71120 om du vill ha en varning i din mobil eller gå in på batmiljö.se för att bli meddelad per mejl.
  • Skrovduk. Passar båtar upp till 32 fot. Duken förankras i båtplatsen. Båten ligger sedan på duken när den är förtöjd. Det finns olika sorters dukar på marknaden. En variant är att duken gnuggar bort påväxten. En annan att duken sluter så tätt kring skrovet och på så sätt hindrar påväxt på grund av låg syrehalt mellan skrov och duk. När båtsäsongen är över tar du upp duken och spolar av den.
  • Ultraljud. Passar båtar i plast, stål eller aluminium. Ett ultraljudssystem ser till att alger och havstulpaner undviker att sätta sig på din båtbotten.

 

Stora checklistan innan sjösättning

  • Rengör utvändigt. Använd ljummet eller varmt vatten. En mjuk svamp och ett effektivt tvättmedel som biter på sotrinningar, fett och smuts men som inte är för starkt.
  • Börja uppifrån däck och arbeta dig nedåt över skrovet. Var försiktig vid områden med tätningsmassa. Spola av botten.
  • Om skrovet är någorlunda rent räcker det med att polera upp ytan ett varv med en polish, ett vax eller ett kombimedel.
  • Om det finns beväxning, som snäckor och havstulpaner, på botten behöver de skrapas bort.
  • Bättra på bottenmålningen (eller låt bli att bottenmåla, och bottentvätta istället med jämna mellanrum under säsongen) om det är praktiskt möjligt.
  • Kontrollera alla genomföringar.

Motor

  • Kontrollera slangarna. Gummislangar kan torka ut och spricka. Byt vid behov.
  • Byt eventuellt impeller.
  • Byt olja och oljefilter om det inte gjordes under hösten.
  • Kolla om luftfilter eller bränslefilter behöver bytas.
  • Kontrollera att offeranoderna har tillräcklig tjocklek.
  • Montera propellern och kontrollera att alla propellerblad är ordentligt monterade och i gott skick.
  • Kontrollera propelleraxeln.
  • Kontrollera kylsystemet. Byt glykolvatten vid behov.

Om du hinner

  • Se till att få skrov och däck riktigt rena. Skrovsidorna kan tvättas med högtryckstvätt eller för hand. Tänk på att områden med tätningsmassa är känsliga så där bör man vara försiktig med högtryckstvätten eller använda en vanlig borste.
  • Välj ett tvättmedel utifrån hur smutsig båten är. Det ska bita på smutsen men samtidigt vara så skonsamt som möjligt.
  • Rengör teakdäck och teakdetaljer. Görs med fördel med grön såpa, ljummet vatten och en mjuk rotborste. Tvätta i fiberriktningen.
  • Rubba upp ytan på skrovet. Grövre medel är effektiva men sliter också en del på ytan.
  • Polera upp ytan för hand eller med polermaskin.
  • Vaxa skrovet för att ge ytan ett skyddande lager.
  • Slipa upp den gamla bottenfärgen lite lätt. Genom att luckra upp ytan och få bort allt som sitter löst så kommer den nya bottenfärgen att fästa bra.
  • Bottenmåla.
  • Gör en grundlig motorservice där sådant som till exempel vajrar, remmar och reglage kontrolleras.
  • Kolla olja i backslag och byt vid behov.

 

Källa: Tidningen Praktiskt båtägande, Kemikalieinspektionen.se, Transportstyrelsen.se, Båtmiljö.se.