Kan du spara pengar på billigare däck?

Debatten kring budget- eller premiumdäck är som alltid ett hett ämne, men frågan är: Blir det verkligen billigare med billiga däck eller gör man sig själv en björntjänst?

De senaste 10 åren har vi sett en stor förändring på marknaden bland billiga däck tillverkade i länder där både arbetskrafts- och produktionskostnaden kan hållas nere. Denna typ av däck har dessutom blivit så pass mycket säkrare än vad de var för 20 år sedan att de börjar närma sig premiumdäck som exempelvis Michelin, Goodyear, Continental.

Prestanda och livslängd

De som förespråkar premium menar dock att prestanda och livslängd inte går att jämföra med billiga däck medan andra sidan säger att det handlar om dyra pengar för märket. Så vem har egentligen rätt och vem är det som har fel?

Tillverkarna av premiumdäck lägger årligen ner stora summor pengar för att optimera både prestanda och säkerhet i däcken, inte bara från start utan genom hela däckets livslängd. De senare åren har de även fått ta hänsyn till den nya typen av bilar som finns på marknaden som exempelvis SUV och hybrider.

Mindre miljöpåverkan

Ett annat argument som premium-sidan har är miljöpåverkan. Om ett dyrt däck håller 1,5 gånger så lång tid kommer den som väljer ett budgetdäck snart har tillverkat och fraktat dubbelt så många däck som premium-användaren gör åt.

Man ska vara medveten om att man får vad man betalar för, inte enbart vad gäller säkerhet, bromssträcka, vattenplaning utan även när det gäller bensinförbrukning.

Pengar att spara

En stor del av forskningen av nya däck består idag av att göra mer miljövänliga och bränslesnåla däck, inte minst med den nya EU-märkningen som skapats för att kunna ge kunderna den informationen direkt. Skillnaden mellan ett däck som är optimerat för bränsleförbrukning och ett som faller inom normen kan vara så mycket som 0,5 liter per 10 mil, eller om man ska se i verkliga pengar så mycket som 4 200 kronor vid körning över 5000 mil.

Beror på hur du kör

Ett budgetdäck behöver alltså inte bli det billigaste alternativet men behöver inte heller blir det dyraste. Det handlar helt och hållet om dig som förare och hur dina behov ser ut. Kör du långa sträckor, många start och stopp eller kör du oftast i regn?