Villaägarna: Alla har rätt till fiber

2016-02-29

Frågan om tillgång till fiber för villahushållen är viktig för Villaägarna och förbundet har därför inlett ett samarbete med fiberoperatören IP-Only, säger Gunnar Jansson, förbundsdirektör på Villaägarna.

Utbyggnaden av fibernät pågår intensivt efter regeringens målsättning att 90 procent av alla hushåll ska ha tillgång till bredband med en hastighet på minst 100 Mbit/sek år 2020.

Fiberfrågan handlar om tillgång till snabbt bredband, tv och telefoni, men också att säkra hushållen för framtidens tjänster. Därför har Villaägarna i dag inlett ett samarbete med fiberoperatören IP-Only, som genomför en nationell utbyggnad av öppna och neutrala fibernät, och som arbetar efter helhetskonceptet att alla – både tätort och landsbygd - ska integreras i framtidens infrastruktur.

Porträtt Gunnar Jansson, förbundsdirektör Villaägarna- I ett modernt samhälle måste alla invånare kunna få tillgång till höghastighetsbredband. Anledningen till att vi inlett ett samarbete med IP-Only är bland annat att IP-Onlys modell, med en utbyggnad av öppna och neutrala fibernät, där alla operatörer är välkomna på lika villkor. Vi tycker det är bra att alla integreras i fiberutbyggnaden, inte bara tätorten utan också de mindre lönsamma områdena på landsbygden, säger Gunnar Jansson (bilden).

Som fastighetsägare kan det många gånger vara svårt att veta vilken fiberoperatör man ska välja.

- IP-Only har ett fibernät som sträcker sig över hela norden och de investerar stort i en nationell utbyggnad. Vi har valt att rekommendera dem då de erbjuder småhusägare en helhetslösning där hela installationen ingår, och det inte finns några dolda nätavgifter, säger Gunnar Jansson.