PixelImage

Rost påverkar bilars krocksäkerhet

2018-04-10

Villaägarna och Folksam har gjort världens första officiella EuroNCAP-krocktest av begagnade och rostiga bilar. Resultatet visar att allvarlig rost i krockbalkar försämrar krocksäkerheten. I testet användes begagnade och rostiga Volkswagen Golf och Mazda 6.

Båda bilarna får försämrade krockbetyg enligt EuroNCAP:s modell. När Mazda 6 testades i frontalprovet, deformerades bilen dessutom så att förarstolen hamnade snett och förarkrockdockan slog i huvudet i B-stolpen (stolpen mellan dörrarna). Men när huvudskador kan ha uppstått genom återstuds (rebound) från ratten mot B-stolpen, beaktas de inte enligt EuroNCAP:s modell. Sådan eventuell huvudskada finns därför inte med i EuroNCAP-bedömningen.

Vi valde att krocktesta Volkswagen Golf och Mazda 6, som är två vanliga familjebilar i olika storleksklasser för att se om det fanns något samband mellan rost och krocksäkerhet. De testade varianterna VW Golf generation V (2004-2008) och Mazda 6 generation I (2003-2008) är förhållandevis rostbenägna. Men de är långt ifrån ensamma om att vara rostbenägna. Så hade test gjorts med någon annan bilmodell med allvarlig rost i  krtockbalkarna, hade ett sådant test också kunnat visa att bilmodellens krocksäkerhet försämrats på grund av rostskador. Det viktiga är helt enkelt hur allvarlig rosten är och var den sitter på bilen i fråga, inte vilket varumärke som sitter i fronten på bilen.

Bilarna testades i Thatchams krocklaboratorium i England, som är ett av de krocklaboratorier som krocktestar bilar enligt EuroNCAP:s (European New Car Assessment Programme) standard.

- Vi har låtit krocklaboratoriet Thatcham testa bilarna enligt samma standard som EuroNCAP använde sig av, när de här modellerna av Volkswagen Golf och Mazda 6 testades som nya. Så de har inte bedömts enligt någon senare och tuffare standard, säger Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarnas Riksförbund.

Krockresultat

För VW Golf sänktes betyget enligt EuroNCAP:s femgradiga betygsskala från en svag femma (33 poäng) när bilen var ny till en stark fyra (32 poäng). Men skillnaden i krocksäkerhet var marginell med endast en poängs skillnad. När det gäller Mazda 6 försämrades krocksäkerheten betydligt. Betyget sänktes från en svag fyra (26 poäng) när bilen var ny till en svag trea (18 poäng). För Mazda 6 motsvarar detta enligt Folksam 20 procent högre risk att dödas i en verklig olycka.

Det är inte säkert att en annan begagnad Mazda 6 med allvarliga rostskador, hade betett sig precis som i vår krock. Beroende på var rosten sitter, skulle dock andra negativa och okontrollerade krockeffekter kunna inträffa, jämfört med när bilen var ny. Till följd av rosten deformeras inte bilen så som det är tänkt och förmågan att fånga upp krockkrafter försämras.

Volkswagen Golf

Ny - 5 stjärnor
Fem stjärnor

Begagnad och rostig - 4 stjärnor
Fyra stjärnor

Mazda 6

Ny - 4 stjärnor
Fyra stjärnor

Begagnad och rostig - 3 stjärnor
tre stjärnor

EuroNCAPs betygskala:

5 stjärnor - 33-37 poäng
4 stjärnor - 25-32 poäng
3 stjärnor - 17-24 poäng
2 stjärnor - 9-16 poäng
1 stjärna - 0-8 poäng

Krockdockan slår huvudet i B-stolpen

Efter att ha slagit i rattairbagen, kastas förarkrockdockan tillbaka (rebound) och slår kraftigt i huvudet i stolpen mellan dörrarna på bilen, (B-stolpen). Vid EuroNCAP:s bedömning tar man dock inte hänsyn till detta. När Mazda 6 var ny, hade det här ingen betydelse, då förarkrockdockans huvud vid återstudsen slog i nackstödet. Men på den begagnade bilen, får krockförloppet en helt annan utveckling. Till följd av kraftiga deformationer, viker sig förarstolen mot sidorutan och B-stolpen och krockdockan slår i huvudet.

Återstuds vid krocktest.

Här ser man hur stolen och nackskyddet har klämts emot B-stolpen.

Bilen är oftast den näst största hushållsutgiften efter boendet. Reparationskostnaderna för ett dåligt rostskydd kan gräva djupa hål i fickorna och kan även förkorta livslängden på en bil. Villaägarna undersökte 2015 och 2016 rostskyddet på nya bilar och då väcktes tanken om hur rost påverkar krockskyddet på bilar.

- När krocktester utförs på olika håll i världen, görs dessa på nya bilar. Men de flesta köper inte en ny bil utan en begagnad bil. Då är det också intressant att få veta om krocksäkerheten kan påverkas av rost, säger Ulf Stenberg.

Relaterade texter till våra krocktester

Rapporten från krocklaboratoriet Thatcham om Mazda 6

Motsvarande rapport finns inte för Volkswagen Golf, då skillnaden inte blev så stor jämfört med krocktestet när bilen var ny.