PixelImage

Dold rost på bilar kan bli dyrt

2016-04-19

Många bilar löper risk att rosta bort i förtid på grund av plastsköldar och andra undermåliga konstruktioner undertill. Det visade en forskningsrapport från KTH som Villaägarnas Riksförbund lät ta fram för drygt ett år sedan. Undersökningen avfärdades dock av Bil Sweden. Det fick Villaägarna att göra en uppföljande undersökning. Den visar att dold rost är ett verkligt problem, som måste tas på allvar.

Bild på silverfärgad Toyota Prius från sidan

Toyota Prius, en av bilarna i undersökningen.

Orsaken till problemen är rostfällor där fukt kan ansamlas i form av plastsköldar som täcker underredet samt ljudisolering med filtmaterial, som suger i sig fukt. Plastsköldarna fylls lätt med smuts, lera, grus, vägsalt och fukt. Då blir fukt stående där, varför risken ökar för rostangrepp. Filtmaterial bakom skärmar och skumgummiliknande polymerer i balkar kan suga i sig vatten och orsakar lätt rost där också.

- Bilen är den näst störst utgiftsposten för villahushållen efter huset. Dold rost kan därför bli dyrt för dem som drabbas. Jag blev därför rejält irriterad över att Bil Sweden ville sopa rostproblemen under mattan och tänkte att det här ska de inte komma undan med, säger Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg.

Rostundersökning av bilar

Frågan var bara hur vi skulle visa att de här konstruktionerna är ett problem. Det enklaste var att inom ramen för förbundets verksamhetsområde "Undermåliga produkter" låta undersöka saken. Sagt och gjort. Ett antal begagnade bilar, som hade gått ungefär så långt som normalbilisten kör, valdes ut för undersökning. Sedan lät Villaägarna i samarbete med Vi Bilägare rostskyddsspecialisten Thomas Widström på Rostskyddsmetoder göra en undersökning. Valet föll på ett antal sju sju-åtta år gamla VW Golf och Toyota Prius av årsmodell 2008. De hade alla gått mellan 9 000 och 15 000 mil på mätaren. Båda modellerna har plastsköldar och filtskärmar.

Vid rostundersökningarna monterades innerskärmar och plastsköldar bort. Balkar undersöktes även med fiberoptik. Den ena efter den andra bilen visade sig då vara rejält anfrätt av rost. Det fanns ren gravrost (rost som går djupare i materialet) på flera av Golfarna, men även hål i tröskellådorna. Golfarna var även i övrigt ordentligt rostangripna på bottenplattan som täcks av plastsköldar.

- När det gäller tröskellådorna beror rosten på otäta innerskärmarna, som gör att smuts och salt kan ta sig in. Likaså att rostskyddsbehandlingen är otillräcklig och att grundlacken inte har varit tillräckligt bra och släppt. Då följer även vaxskyddet med, säger Thomas Widström.

Skenet bedrar - mer rost än vad som först syns

Priusar ser ofta fräscha ut i lacken. Men när man gör som vi gjorde och synar underredet, nedre dörrkanter och bakvagnsinfästningar, framträder en annan verklighet. Då ser det rejält rostigt ut.

Se hela undersökningsresultatet: Rostangrepp bil för bil

Om du vill läsa om rostskyddet på din bil, kan du göra det i Vi Bilägares rostskyddsregister.

Underredet på Toyota Prius, med kraftiga rostangrepp

Kraftiga rostangrepp blir synliga undertill på Toyota Prius efter att plastsköldar plockats bort. 

Mer om undermåliga produkter

Lämna tips och läs om undermåliga produkter som vi har skrivit om tidigare.